Goksite mag geen flitsboete terugbetalen

De online goksite Napoleon Games had een leuke actie bedacht om nieuwe spelers te werven: het terugbetalen van flitsboetes tijdens de zogenaamde ‘flitsmarathon’. De kansspelcommissie heeft de goksite een brief gestuurd waarin om uitleg wordt gevraagd over de actie. De commissie vindt de reclamestunt niet kunnen.

Flitsmarathon
Napoleon Games wilde spelers van de goksite trekken, door de boetes die tijdens de flitsmarathon worden verkregen te vergoeden. Tijdens deze flitsmarathon werd er 24 uur lang het verkeer langs alle Belgische autowegen gemonitord. Deze intensieve controle vond plaats in een dag in april. Napoleon Games beloofde de boetes die tijdens deze marathon zouden worden opgelopen, te vergoeden met maximaal 100 euro. De spelers kregen dit bedrag terug in de vorm van speelkrediet op de goksite.

De kansspelcommissie moet vooraf op de hoogte worden gebracht van reclamestunts, dat was in dit geval niet gebeurt. Daarom heeft Napoleon Games een officiële brief ontvangen van het controle orgaan: “Normaal gezien worden promotiecampagnes aan ons voorgelegd”, zegt woordvoerster Marjolein De Paepe. Er bestaat echter nog geen officiële wettelijke regeling voor reclame uitingen: “Het is een voorlopige gang van zaken waarvoor we op de goede wil van de sites rekenen. We hebben geen wettelijke poot om op te staan. Al moeten de sites natuurlijk aan enkele voorwaarden voldoen om een vergunning van ons te krijgen, bijvoorbeeld het vertonen van professioneel gedrag. We zouden hier kunnen in twijfel trekken of ze zich aan de afspraken houden.”

‘Verwerpelijke actie’
Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid vindt de actie onkies: “Verwerpelijk”, noemde Karin Genoe van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) de campagne. “Meer wil ik daar niet over zeggen, want alle heisa komt Napoleon Games alleen maar ten goede. Hoe meer heisa, hoe meer aandacht.” Het BIVV wint momenteel juridisch advies in om te kijken of het stappen kan ondernemen.

Ter verdediging brengt Napoleon Games in dat de site niet heeft aangezet tot het bewust overtreden van de verkeersregels: “We hebben ook bewust gewacht tot het einde van de flitsmarathon voor onze campagne”, zegt Tom De Clercq, CEO van Napoleon Games. “Op die manier zetten we niemand aan om te snel te rijden.”

‘Ludiek bedoeld’
De Clercq zegt dat de campagne niet voorgelegd werd aan de Kansspelcommissie, omdat het om een kleinere actie ging, ook al werden de advertenties in enkele kranten gepubliceerd. “De commissie kijkt bij onze grotere campagnes na of we ons bijvoorbeeld niet richten op kinderen. Deze campagne, die op onze eigen klanten was gericht, leek daarbuiten te vallen. Bovendien is ze heel spontaan tot stand tot gekomen, vanuit het idee dat wie gisteren pech had, vandaag meer geluk zou hebben.”

Volgens De Clercq ging het om een onschuldige, ludieke actie. “We hadden gehoopt op media-aandacht, maar niet op deze heisa. Op sociale media waren er wel heel wat positieve reacties. Er zal altijd tegenstand zijn bij een campagne. Als mensen hier aanstoot aan nemen, wil ik mij bij hen excuseren.”