Engelse voetbalclubs stoppen met gokreclame 

Norwich City

Er is de laatste tijd veel te doen rondom de sponsoring van Engelse voetbalclubs, zoals Norwich City. Verschillende gokbedrijven en dan met name bookmakers, hebben zich aan clubs in de Premier League en lagere divisies verbonden. Dit met zichtbaarheid als doel, maar de Engelse overheid werkt aan nieuwe wetgeving die shirtsponsoring zal verbannen. Als antwoord daarop hebben verschillende clubs aangegeven de intentie te hebben te stoppen, om zo verdere beperkingen te voorkomen. Sommige clubs ondernemen zelf direct al actie, meer daarover lees je in dit casino nieuwsbericht.

Norwich City stopt elke vorm van samenwerking

Eén van de voetbalclubs die zich zeer duidelijk heeft uitgesproken over de kwestie, is Norwich City. Deze club, dit seizoen na degradatie uitkomende op het tweede niveau, heeft aangegeven nooit meer samen te zullen werken met gokondernemingen als het op shirtsponsoring aankomt. Zij stoppen dus volledig met dergelijke deals en daarmee is deze ploeg een van de eerste echt uitgesproken partijen in dit verhaal.

Dit volgt voorafgaand aan de algemene stemming die zal plaatsvinden, waarbij de uitkomst hoogstwaarschijnlijk zal zijn dat ploegen zichzelf hieromtrent een beperking opleggen. Norwich City is dus een van de voorlopers en hoewel ze gedegradeerd zijn, kunnen dit soort samenwerkingen nog altijd lucratief zijn. Toch kiest de ploeg ervoor om het uit te bannen. Dit sluit andere vormen van samenwerken overigens niet uit.

Norwich City is niet zomaar een ploeg als je kijkt naar dit soort samenwerkingen. In het verleden hebben ze actief samengewerkt met online casino LeoVegas en Dafabet. Deze deals lopen deze zomer echter af, dus het is qua timing een mooi moment om de aanpak te wijzigen.

Meer ploegen spreken zich uit

Als er één schaap over de dam is, volgen er vaak meer. Dit zien we ook in het Verenigd Koninkrijk, want nadat Norwich City zich uitsprak kwam min of meer gelijktijdig de supportersvereniging van Brentford met een poll. Daarin vroegen ze hun community of de voetbalclub door moet gaan met shirtsponsoring vanuit gokbedrijven.

Met in totaal 783 stemmen, is 69.5% voor het stoppen met dergelijke samenwerkingen. Slechts 23.5% zegt dat de club dit gewoon kan voortzetten en 7% is er nog niet over uit. Daarmee horen we ook vanuit een andere hoek in de Premier League soortgelijke geluiden. Steeds meer clubs zijn het er dus over eens om te stoppen met shirtsponsoring, maar het hangt vaak van de uitslag van deze poll af.

Deze zal deze week plaatsvinden en dan horen we of de voetbalclubs voor zelfregulering kiezen. Indien zo, dan zijn ze de wetgever voor en zal het vanaf 2024 niet langer mogelijk zijn voor gokbedrijven om shirtsponsoring aan te bieden. Ongeacht of de Engelse wetgever hier hetzelfde over beslist.

De primaire reden voor voetbalclubs om zelfregulering toe te passen is om verdere beperkingen tegen te gaan. Want onder deze nieuwe ‘afspraak’ is het wel mogelijk om reclame op de boarding te vertonen. Ook kunnen voetbalclubs naampartnerschappen aangaan met bookmakers en online casino’s. Dat deze deur open blijft is belangrijk, dergelijke deals zijn namelijk nogal lucratief voor de clubs. Zo gaat het in sommige gevallen om samenwerkingen die tientallen miljoenen (pond) waard zijn. En dan begrijp je waarom ze liever niet hebben dat het volledig in de ban wordt gedaan.

Relevant news